A kor jellegzetességei
A gyermekkor első nagy mérföldköve óvodába kerülés. A szülőtől való átmeneti távollét fájdalmas élmény, éppen ezért előfordulhat, hogy a gyermek az első napokban sír, otthon szeretne maradni, minden lehetséges eszközével tiltakozik az óvoda ellen. Gondot jelenthet továbbá az új környezethez, új szokásokhoz, napirendhez, felnőttekhez és a többi gyerekhez való alkalmazkodás. Ki kell vívnia helyét, szerepét a kortárscsoportban.
Ugyanakkor, ebben az életkorban nagy erővel jelentkezik a gyermek önállóság igénye, ilyenkor akaratát a szülővel szemben is megpróbálja érvényesíteni. Ez a dackorszak. Ilyenkor a gyermek leggyakrabban használt szavai: "nem", "én akarom", "én csinálom", "miért".
Gondolkodását a képek, az érzékszervek és a mozgás által kialakított "megélt intelligencia" jellemzi. Nézőpontját áthatja az én-központúság, még nem tud egyértelműen különbséget tenni a külső és belső világ történései között. Játékában és képzeletében rögtön beváltja kívánságait. Mindezek mellett betartja a felnőttek által állított szabályokat, és utánozza a szülők által közvetített napi rutint.
Nagy erőfeszítést igényel az édesanyától a munka világába való visszatérés és a gyermekük nevelésének összehangolása.
Megoldandó helyzetek melyekben segítségére lehetünk
A gyermeke
- nem fogad szót,
- túlzottan akaratos, "hisztis",
- féltékeny testvérére, testvéreire,
- túl nehezen viseli, ha a szülőktől távol van,
- számára nehezített a közösségbe való beilleszkedés
- unatkozik, nem tud mit kezdeni magával,
- túl mozgékony, nehezen tud koncentrálni
- agresszív társaival, felnőttekkel, vagy állatokkal szemben,
- indokolatlan dühkitörései vannak, túlzottan indulatos,
- fél bizonyos tárgyaktól, helyzetektől, emberektől, az óvodába menéstől
- étkezési problémái vannak otthon, az óvodában
- állandóan tv-t nézne,. Számítógépezne
- nem mer este egyedül elaludni,
- fáradékony, alvási problémái vannak
- lehangolt,
- rágja a körmeit, szopja az ujját
- bepisil, vagy bekakil
- egyéb test panaszai vannak, melyeknek az orvosok nem találják az okát
- dadog
- ticcel
- füllent,
- elvesz dolgokat, ami nem az övé
- szokatlan viselkedésformái vannak,
- kényszeresen ragaszkodik bizonyos szokásaihoz, pl. indokolatlanul gyakori kézmosás,
- számára megterhelő a válás
- gyászol, elvesztette egyik családtagját, barátját
- nehezen kezeli fogyatékkal vagy krónikus betegséggel élő családtagját
Hogyan foglalkozunk óvodás korú gyermekekkel?
Az óvodáskorú gyerekekkel való foglalkozások a gyerekek élénk fantáziavilágán és nagyfokú mozgásigényükön alapszanak. A probléma feltárása érdekében főként rajzolunk a gyermekekkel, mesélünk nekik és bábbal, babákkal, egyéb játékokkal játszunk velük. Amikor ezek segítségével már képet kaptunk arról, hogy a gyermekek hogyan élik meg saját és családjuk helyzetét, játékfolyamatába segítő jelleggel új elemeket viszünk be, hogy érzelmi életükben, gondolati világukban, illetve viselkedésükben a szükséges korrekció/változás megjelenhessen.